Nie tylko na gąsienicach

2020-02-01

Pomimo dużego popytu na ciągniki o mocy 70-100 KM rośnie w Polsce zainteresowanie traktorami o mocach przekraczających 300 KM. Takie pojazdy są dostępne w ofercie czołowych producentów. Jeden z takich ciągników został ostatnio wyróżniony Złotym Medalem MTP w Poznaniu. Jest to nowość, która już wchodzi na polski rynek.

John Deere 8RX 410

Podczas ostatniej wystawy Polagra Premiery 2020 przyznano 37 Złotych Medali MTP w dwóch kategoriach. W jednej z nich (maszyny, urządzenia i aplikacje dla rolnictwa) nagrodzono ciągnik John Deere 8RX 410. To najmocniejszy traktor z gamy nowych modeli serii 8R.

Odnowiona seria ciągników 8R składa się z pięciu modeli o mocy znamionowej od 280 do 410 KM. Oprócz najmniejszego, oferowanego jedynie na podwoziu kołowym, pozostałe ciągniki dostępne są w trzech wersjach: R, RT i RX. Pierwsza opcja to ciągniki kołowe. Drugi wariant (RT) to traktory wyposażone w podwozie gąsienicowe. Ciągniki z oznaczeniem 8RX to zupełnie nowa wersja maszyn z czterema gąsienicami. Zamiast podwozia kołowego zastosowano wózki gąsienicowe. Traktor z czterema gąsienicami skonstruowano pod kątem maksymalnej ochrony gleby. Pojazd wyróżnia niski nacisk jednostkowy na wierzchnią warstwę gruntu przy dużej zwrotności. Gąsienice o szerokościach 41-76 cm zapewniają całkowitą powierzchnię styku z gruntem większą niż 4,5 m2. Jak podkreśla producent, model 8RX jest bardziej stabilny niż typowy ciągnik dwugąsienicowy. Dlatego też powinien sobie dobrze radzić w trudnych warunkach, np. na podmokłej glebie. Szerokość przejazdowa ciągnika jest mniejsza niż 3 m.

Modele nowej serii 8R napędzają 6-cylindrowe silniki John Deere Power Systems, w których zastosowano elektronicznie sterowany układ wtrysku paliwa Common Rail, turbosprężarkę o zmiennej geometrii, intercooler oraz chłodzony system recyrkulacji spalin. Silniki wyróżnia system inteligentnego zarządzania mocą (IPM), który podczas prac z WOM lub w transporcie uruchamia dodatkowe 35 KM mocy. Dzięki temu maksymalna moc z załączoną funkcją IPM w największym modelu 8RX 410 wzrasta do 458 KM.

Dla modeli 8R o mocy 280-340 KM producent oferuje jedną z trzech przekładni. We wszystkich modelach do serii 8R 340 jest dostępna przekładnia e23 (23 biegi do jazdy przodem), które w odróżnieniu od bezstopniowych charakteryzują się wyższą efektywnością przekazywania napędu. Przekładnia e23 jest wyłącznym wyposażeniem w największym modelu 8R 410.

Innym wariantem dostępnym w trzech mniejszych modelach jest przekładnia PowerShift z 16 biegami do jazdy przodem i pięcioma przełożeniami wstecznymi. W czterech modelach (poza największym) dostępna jest także bezstopniowa przekładnia AutoPowr.

Nowe traktory 8R mają przeprojektowane kabiny wykończone materiałami lepszej jakości. Miejsce pracy operatora wyróżnia nowa kolumna kierownicza, podłokietnik z joystickiem Command Pro oraz obracany fotel. Ponadto traktory są wyposażone w cyfrowe radio z funkcją CarPlay, która pozwala wybierać między aplikacjami. 

Każdy z ciągników 8R ma przygotowanie fabryczne do systemu Autotrac, który korzystając z układu nawigacji satelitarnej umożliwia automatyczne prowadzenie agregatu po polu.

Case IH Magnum

W grudniu ub.r. pod Opolem odbyła się premiera nowej gamy ciągników serii Magnum AFS Connect, która na polskim rynku będzie dostępna po pierwszym kwartale 2020 r. Składa się ona z czterech modeli o znamionowej mocy 311-395 KM. Największy model nowej serii to Case IH Magnum 400 (435 KM). Pozostałe traktory dostępne w Polsce to Magnum 280, 310, 340 oraz 380 o maksymalnej mocy wynoszącej odpowiednio 316, 347, 374 i 418 KM. Oprócz wersji kołowej dostępne będą ciągniki posiadające na tylnej osi wózki gąsienicowe (Rowtrac). Ciągniki wersji Rowtrac będą miały zastosowanie tam, gdzie jest potrzebna jak największa siła uciągu, a także w uprawach rzędowych, gdzie konieczna jest redukcja szerokości ogumienia. Tylny napęd gąsienicowy Rowtrac jest dostępny w modelach Magnum 340, 380 i 400.

W ciągnikach zamontowano 6-cylindrowe silniki Cursor 9 o pojemności 8,7 l ze stajni Fiat PowerTrain. Motory wyposażono w układ Common Rail, chłodnicę międzystopniową oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii (eVGT). W modelach Magnum 310-340 zastosowano wysokowydajną, automatyczną przekładnię typu Powershift 18×4 PowerDrive. Opcjonalnie w tych ciągnikach jest dostępna skrzynia 19-biegowa. W największym modelu zastosowano skrzynię Powershift oferującą 21 biegów do jazdy przodem i pięć wstecznych. W modelu Magnum 380 standardowo jest montowana przekładnia bezstopniowa CVX Drive. W tej opcji jest dostępna funkcja ActiveStop, która ułatwia ruszanie i zatrzymywanie się ciągnika na pochyłościach bez użycia sprzęgła lub hamulca.

Kabiny nowych ciągników wyposażono w podłokietnik z wielofunkcyjną dźwignią i terminalem AFS Pro 1200, w który wgrano system operacyjny AFS Vision Pro. Poprzez terminal można programować funkcje pracy ciągnika oraz monitorować wydajność i inne osiągi agregatu. Główne dane robocze ciągnika, takie jak poziom paliwa lub temperatura silnika można szybko sprawdzić na nowym wyświetlaczu, który znajduje się na prawym słupku kabiny. Nowe ciągniki Magnum są przystosowane do technologii AFS Connect, która zapewnia płynną transmisję danych w czasie rzeczywistym i rejestrację parametrów pracy całego agregatu.

New Holland T8 Genesis

Nowa gama ciągników o mocy 280-400 KM pojawiła się także w ofercie New Holland. W tym roku na rynku będą dostępne ciągniki serii T8 Genesis wyposażone w silniki Cursor 9 o pojemności skokowej 8,7 l, opracowane przez FPT Industrial. Nowa seria T8 obejmuje cztery modele z bezstopniową, automatyczną przekładnią Auto Command lub przekładnią Powershift (Ultra Command). Ta ostatnia oferuje operatorowi do dyspozycji 18 biegów do przodu i cztery wsteczne. Opcjonalnie są dostępne przekładnie Powershift 19×4 lub 23×6. We flagowym modelu T8.435 przekładnia będzie miała 21 biegów do przodu i pięć wstecznych. Dwa największe modele T8 Genesis dostępne będą z gąsienicowym układem jezdnym SmartTrax zintegrowanym z tylną osią.

Nowe ciągniki charakteryzuje wysoki stopień zelektronizowania. W kabinie zamontowano nowy podłokietnik SideWinder Ultra z wielofunkcyjną dźwignią i terminal IntelliView 12. Poprzez terminal operator może przyporządkować obsługę zaworów hydrauliki zewnętrznej do dźwigni lub joysticka. Ponadto na urządzeniu traktorzysta może zapisać ustawienia ciągnika i dowolnego narzędzia, a następnie niezwłocznie je wywołać przy przejściu do wykonywania innego zadania. W standardzie terminal zintegrowano z systemami rolnictwa precyzyjnego (PLM), w tym z rozwiązaniem o nazwie IntelliSteer czyli automatyczny układ prowadzenia za pomocą sygnału GPS.

Nowe ciągniki New Holland T8 Genesis są wyposażone w Isobus klasy II,I umożliwiający lepsze wykorzystanie traktora i podłączonego osprzętu.

Cały tekst można przeczytać w lutowym numerze miesięcznika „Przedsiębiorca Rolny”

Maciej Ponikiewski

Fot. firmowa

Zapoznałem się z informacją o
administratorze i przetwarzaniu danych

Komentarze

Brak komentarzy