Zapraszamy
na strony czasopism wydawnictwa:

Rolnik DzierżawcaNowoczesna UprawaRolniczy Przegląd TechnicznyHoduj z głową bydłoHoduj z głową świnie


Sonda
Czy uważasz, że w Polsce powinien obowiązywać zakaz hodowli zwierząt futerkowych i zakaz uboju rytualnego (poza potrzebami krajowych wspólnot religijnych)?
 
Tak
Nie
Nie mam zdania


Wiadomości z branży
Oszczędność i precyzja podczas siewu

Przełom kwietnia i maja to początek zasiewów kukurydzy. Używa się do tego siewników punktowych. Większość producentów takich siewników oferuje elektryczny napęd tarcz wysiewających oraz możliwość zmiennego dawkowania nawozu. Wszystko to w technologii Isobus. Czy w takim razie potrzebny jest kolejny terminal do obsługi nowoczesnego siewnika?

Odpowiedź brzmi: nie, a z pomocą przychodzi technologia Isobus. – Umożliwia ona sterowanie różnymi maszynami za pomocą jednego terminala. Jednym z nich, oferowanych przez firmę Claas jest S10. To 10-calowy dotykowy terminal, który jednocześnie może obsługiwać kilka funkcji, w tym funkcjonalności Isobus – tłumaczy Krzysztof Gomolla z Claas Polska. Podstawową funkcją terminala S10 jest sterowanie jazdą automatyczną z dokładnością od 15-30 cm (sygnał korekcyjny EGNOS i SATCOR) do 2-3 cm (sygnał korekcyjny RTK i RTK NET). – Wykorzystując tak dokładny sygnał nie musimy się przejmować, że siejąc siewnikiem 6-rzędowym nie będziemy w stanie zebrać plonu bez strat przystawką do kukurydzy 8-rzędową, ponieważ odległości między poszczególnymi przejazdami siewnika są równe – dodaje ekspert.

Terminal S10 ma certyfikat stowarzyszenia AEF, które skupia producentów maszyn i urządzeń wykorzystujących wspominaną technologię. Kupując GPS Pilot S10 mamy pewność, że nasz siewnik będzie prawidłowo obsłużony przez terminal.

Jest kilka  funkcjonalności Isobus, w które może być wyposażony terminal S10. Pierwsza to Isobus UT, która polega na wczytaniu do pamięci terminala danych obsługowych siewnika z kompletem przycisków do jego obsługi i siewu. Druga to Isobus TC SC – Section Control, czyli automatyczne zamykanie sekcji siewnika. – Dzięki zastosowaniu elektrycznego, a nie mechanicznego napędu tarcz w siewnikach można na pojedynczych sekcjach wyłączyć siew bez potrzeby podnoszenia całego siewnika. Dzięki temu nie przesiewamy już wcześniej zasianych miejsc, a więc oszczędzamy materiał siewny – zauważa Krzysztof Gomolla. Terminal sam odczytuje dane siewnika i nie ma potrzeby ręcznego wprowadzania parametrów takich jak ilość czy szerokość sekcji. Jedyne co należy ustawić to moment ich wyłączenia.

Isobus TC BAS to zarządzanie zleceniami w formacie ISO XML, czyli automatyczny zapis sumarycznych danych o wykonanej pracy. Zlecenia te z pomocą pamięci USB mogą zostać odczytane w dowolnym programie do zarządzania polami np. w Agrocom Map.

Natomiast Isobus TC GEO umożliwia odczyt map aplikacyjnych oraz zapis danych procesowych siewnika. Ekspert Claas zauważa, że wykorzystując tę opcję możemy zmiennie dawkować ilość nawozu w podsiewaczu nawozu w siewniku do kukurydzy oraz zmieniać automatycznie ilość wysiewanych nasion kukurydzy w poszczególnych strefach pola. Mapa aplikacyjna może zostać przygotowana na podstawie np. zdjęć satelitarnych lub skanowania elektromagnetycznego gleb. Dzięki temu optymalizujemy siew kukurydzy, dostosowując go do potencjału plonotwórczego konkretnego pola. W jaki sposób możemy zapisać dane procesowe siewnika? Najlepiej zrobić to np. w oprogramowaniu Agrocom Map, które pozwoli zobaczyć, jak na powierzchni pola wyglądało pojedynkowanie nasion.

Z kolei Isobus Aux polega na obsłudze joysticka Isobus przez terminal S10, któremu można przypisać klawisze funkcyjne joysticka Cmotion, co ułatwia obsługę maszyny. Istnieje specjalna strona internetowa, dzięki której można sprawdzać, czy siewnik lub inne urządzanie Isobus będzie prawidłowo obsługiwane przez terminal S10: https://www.aef-isobus-database.org/isobusdb/login.jsf

Na kanale Youtube Claas Polska znajduje się video (link), które pokazuje działanie i obsługę terminala S10 zamontowanego fabrycznie na ciągniku Claas Arion 630, który jest sprzężony z 6-rzędowym siewnikiem punktowym Vaderstad Tempo T, obsługiwanym za pomocą magistrali Isobus. – Z filmu można dowiedzieć się, jak w prosty sposób uruchomić zlecenie, automatykę sekcji, założyć granice pola oraz uruchomić jazdę automatyczną – mówi Krzysztof Gomolla.

System GPS Pilt S10 charakteryzuje się bardzo prostą i intuicyjną obsługą, która nikomu nie powinna przysporzyć problemów, a funkcje Isobus Terminal S10 sprawiają, że siew kukurydzy jest wydajniejszy i zoptymalizowany oraz oszczędza czas i pieniądze, sterując dawką nawożenia. Tego typu system może zostać zamontowany w każdym ciągniku.

oprac. (Fem)


przeglądaj wszystkie