Zapraszamy
na strony czasopism wydawnictwa:

Rolnik DzierżawcaNowoczesna UprawaRolniczy Przegląd TechnicznyHoduj z głową bydłoHoduj z głową świnie


Sonda
Czy uważasz, że pomoc oferowana rolnikom poszkodowanym przez suszę przez ministerstwo rolnictwa jest wystarczająca?
 
Tak
Nie
Nie mam zdania


Prawo

Jeden fundusz zamiast dziewięciu

Do laski marszałkowskiej trafił projekt ustawy o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych autorstwa posłów Kukiz'15. Przewiduje on utworzenie jednego funduszu zamiast obecnych dziewięciu.  

Zdaniem autorów projektu, fundusze powinny promować polskie produkty rolno-spożywcze za granicą, bo promowanie żywności w Polsce jedynie wzmacnia konkurencję między producentami. Promowana powinna być polska żywność (dodatek innych składników nie mógłby przekraczać 10 proc., obecnie – 25 proc.). Wnioskodawcy uważają, że o wydatkowaniu środków powinni decydować rolnicy, bo to oni składają się na fundusz. Wiąże się to ze zmianami w składach komisji zarządzających – nie powinno w nich być przedstawicieli przetwórców, ponieważ oni nie płacą na fundusze promocji. Autorzy projektu proponują, żeby wysokość wpłat na fundusz promocji wynosiła 0,05 proc. wartości netto sprzedanych produktów rolno-spożywczych oraz 0,0005 zł od każdego skupionego kg mleka.

Fundusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych utworzone zostały na podstawie ustawy z maja 2009 r. Są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kg mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów (zboże, mięso, owoce, warzywa, ryby). Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane są za pośrednictwem firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Fundusze dysponują ok. 40 mln zł rocznie.

(Fem)


przeglądaj wszystkie


Komentarze
Dodaj komentarz
Zobacz wszystkie komentarze
 
© 2013 copyright APRA, wszelkie prawa zastrzeżone | Polityka prywatności | Regulamin | Regulamin prenumerat