Nie tylko do transportu bel

2020-03-01

Oferta przyczep platformowych jest bardzo bogata i zróżnicowana pod względem parametrów technicznych, wyposażenia i cen. Dlatego przed zakupem takiego środka transportowego należy dokładnie zapoznać się z propozycjami producentów. Wówczas będzie można określić wersję przyczepy, jej wyposażenie opcjonalne, czy inne indywidualne wymagania, które sprawdzą się w konkretnych warunkach użytkowania.

Przyczepy platformowe przeznaczone są głównie do transportu ładunków objętościowych, wymagających dużych, płaskich powierzchni, najczęściej bel słomy, siana, sianokiszonki czy palet. Duża powierzchnia ładunkowa i ich zróżnicowana ładowność dopuszczalna dają możliwość transportu szerokiego wachlarza różnych materiałów.

Wydajny przewóz pasz

W gospodarstwach zbierających małe ilości pasz i słomy w formie bel, do transportu wystarczają zazwyczaj uniwersalne skrzyniowe przyczepy rolnicze. W gospodarstwach utrzymujących dużą liczbę zwierząt, wydajność transportu jest jednym z ważniejszych czynników decydujących o kosztach produkcji pasz objętościowych, ponieważ istnieje konieczność transportowania dużych ilości paszy. Dlatego w przypadku chowu czy hodowli na większą skalę lub przy transporcie na większe odległości warto zastanowić się nad wykorzystaniem do tego celu specjalistycznych przyczep platformowych, które umożliwiają wydajny i bezpieczny przewóz pasz objętościowych, np. słomy, siana, sianokiszonki czy zielonki na kiszonkę uformowanych w bele cylindryczne lub dużą kostkę. Takie przyczepy zapewniają też wygodniejszy załadunek i rozładunek w porównaniu z uniwersalnymi przyczepami skrzyniowymi. Dodatkowo mogą być wykorzystywane do transportu wszelkiego rodzaju materiałów na paletach lub skrzynio-paletach. Z powodzeniem można też nimi przewozić nawozy mineralne czy nasiona w big-bagach lub płynne nawozy mineralne w zbiornikach typu „mauzer”. Dzięki temu zwiększa się ich wykorzystanie, co jednocześnie pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji.

Jak wybrać?

Przy wyborze przyczepy platformowej należy wziąć pod uwagę, jak ciężkie ładunki i o jakiej  objętości planujemy na niej przewozić. W przypadku transportu bel siana i słomy wystarczą przyczepy o mniejszej dopuszczalnej ładowności, które są tańsze. Takimi przyczepami można przewozić także bele kiszonki lub sianokiszonki pod warunkiem, że będą one ułożone na platformie w jednej warstwie.

Jeżeli przyczepa platformowa ma służyć przede wszystkim do przewożenia bel sianokiszonki lub kiszonki, należy kupić tę o większej dopuszczalnej ładowności i z większą liczbą osi. Wybierając przyczepę do bel, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych szczegółów, które są użyteczne w codziennej eksploatacji: czy jest ona wyposażona w skrzynkę do przechowywania pasów zabezpieczających; czy jakość wykonania platformy ładunkowej tj. brzegi podłogi i narożniki ścian drabinkowych są gładkie i nie będą uszkadzały bel owiniętych folią lub siatką; czy przyczepa jest wyposażona w wystarczającą liczbę uchwytów lub otworów do mocowania haków pasów mocujących.

Niskie usytuowanie konstrukcji podłogi z płaskimi brzegami ułatwia załadunek i rozładunek bel oraz zmniejsza ryzyko uszkadzania bel owiniętych folią. Większość konstrukcji tego typu przyczep ma możliwość regulowania długości platformy w celu jej dopasowania do parametrów przewożonego ładunku. Składane drabinkowe burty z przodu i z tyłu przyczepy zabezpieczają przewożone bele i zapewniają ich stabilne położenie podczas transportu. Niektóre z przyczep mają możliwość dodatkowego szybkiego montażu specjalnych kłonic na wszystkich bokach platformy, co gwarantuje stabilny i bezpieczny przewóz pociętego lub dłużycowego drewna czy innych materiałów dłużycowych, np. profili stalowych.

Część przyczep platformowych jest wyposażona w hydraulicznie unoszone drabinkowe ściany boczne, które zapewniają szybkie i pewne zabezpieczenie ładunku na platformie podczas przejazdów. Z kolei w czasie rozładunku ściana drabinkowa zabezpiecza bele przed zepchnięciem z powierzchni platformy podczas ich nabijania lub chwytania przez osprzęt ładowacza czołowego lub ładowarki.

Załadowczo-stertujące

Przyczepy platformowe załadowczo-stertujące (wózki do bel) pozwalają jednemu operatorowi na sprawny zbiór, transport, a następnie rozładunek bel siana lub słomy, bez konieczności odczepiania i ponownego zaczepiania przyczepy. Załadunek odbywa się poprzez podjazd przyczepą wyposażoną w boczne ramię załadowcze pod belę leżącą na polu, a następnie podniesienie jej z podłoża i przemieszczenie na podłogę przyczepy. Później bela jest przesuwana w tylną część platformy specjalnymi ramionami lub przenośnikiem łańcuchowo-listwowym w celu ułatwienia załadunku kolejnych bel.

Przyczepy załadowczo-stertujące dają możliwość rozładunku przewożonych bel w pionowe pryzmy, a jednorazowo można nimi przewieźć od ośmiu do 10 bel. W związku z tym najkorzystniej jest je użytkować w obrębie gospodarstwa i przy transporcie na małe odległości. W Polsce tego typu środki transportowe produkuje lubelska Sipma, Pronar oraz Ursus.

Cały tekst można przeczytać w marcowym numerze miesięcznika „Przedsiębiorca Rolny”

dr hab. Ireneusz Kowalik

UP w Poznaniu

Fot. Joskin

Zapoznałem się z informacją o
administratorze i przetwarzaniu danych

Komentarze

Brak komentarzy