Rolnictwo 4.0 napędza sprzedaż maszyn
2025-12-15
2025 r. może być najlepszym w historii firmy Kuhn. Wartościowo sprzedaż maszyn w Polsce wzrosła o 45 proc., a ilościowo o 58 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Firma Kuhn Maszyny Rolnicze notuje historyczne wyniki sprzedaży, a rynek maszyn w Polsce rośnie w tempie, które zaskoczyło nawet producentów. Zdaniem Artura Szymczaka, dyrektora zarządzającego Kuhn Polska, motorem napędowym jest cyfryzacja rolnictwa i inwestycje w innowacje, które uczyniły z Polski jeden z kluczowych rynków dla marki w Europie.
Agro Show z rekordową ekspozycją
Podczas 26. edycji targów Agro Show firma Kuhn po raz kolejny potwierdziła swoją pozycję w branży. Na powierzchni 3500 m kw. zaprezentowała 61 maszyn, w tym 12 nowości produktowych.
– Jesteśmy obecni na Agro Show od pierwszej edycji i widzimy, jak zmienia się nie tylko skala wydarzenia, ale też świadomość technologiczna polskich rolników – mówił Artur Szymczak.
Tegoroczna ekspozycja firmy wzbudziła duże zainteresowanie wśród zwiedzających. W centrum uwagi znalazły się maszyny wpisujące się w ideę rolnictwa 4.0, czyli nowoczesne, precyzyjne rozwiązania, które zwiększają efektywność produkcji i pozwalają ograniczać koszty eksploatacji.
Rynek maszyn w górę o 10-15 proc.
Według szacunków firmy rynek maszyn rolniczych w Polsce urósł w 2025 r. o 10-15 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
– To bardzo dobry wynik, szczególnie biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą w Europie. Polskie rolnictwo ma dziś solidne podstawy finansowe, a w wielu sektorach, zwłaszcza mleczarskim i roślinnych uprawach towarowych, marżowość pozostaje zadowalająca. To przekłada się na inwestycje – komentował Artur Szymczak.
Podkreślał, że rolnicy są świadomi konieczności modernizacji, by utrzymać konkurencyjność wobec gospodarstw z Europy Zachodniej.
– Jeśli chcemy być równorzędnym partnerem dla zachodnich producentów, musimy inwestować w technologię. Polskie rolnictwo 4.0 udowodniło, że ta droga przynosi realne efekty – dodawał.
Rolnictwo 4.0 zmienia strukturę rynku
W ostatnich miesiącach rynek maszyn precyzyjnych przeżywa dynamiczny rozwój. Kuhn odnotował ponad dwukrotny wzrost sprzedaży rozsiewaczy i opryskiwaczy, a segment siewników punktowych i zbożowych z napędem elektrycznym zwiększył się o 30-70 proc. w zależności od producenta.
– Rolnictwo 4.0 wprowadziło nowy standard myślenia o technologii. Rynek rozsiewaczy urósł o 100 proc. To skala, jakiej wcześniej nie obserwowaliśmy. Nasz udział w tym segmencie przekracza 35 proc., a sprzedaż rozsiewaczy potroiła się w stosunku do 2024 r. – mówił Szymczak.
Najpopularniejszym modelem w ofercie firmy pozostaje Kuhn Axis, który odpowiada aż za 68 proc. sprzedaży rozsiewaczy.
– Jednego z modeli Axis sprzedaliśmy w ponad 400 egzemplarzach. To absolutny rekord w historii naszej działalności w Polsce – podkreślał.
Historyczne wyniki sprzedaży
Z danych firmy wynika, że wartościowo sprzedaż maszyn Kuhn w Polsce wzrosła o 45 proc., a ilościowo o 58 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Największe wzrosty zanotowano w kategoriach rozsiewaczy, opryskiwaczy i maszyn zielonkowych, których sprzedaż zwiększyła się o 40 proc. Wzrosty odnotowano również w segmencie rozdrabniaczy i maszyn uprawowych.
– To był dla nas bardzo dobry sezon. Jeśli końcówka roku przyniesie dodatkowe inwestycje w ramach programów środowiskowych, mamy szansę osiągnąć wynik porównywalny z rekordowym rokiem 2022 – mówił Szymczak.
Optymistyczne nastroje panują również w innych krajach europejskich. Magazyny producenta zostały opróżnione, a sprzedaż, szczególnie w Niemczech, ponownie ruszyła wiosną.
– To dowód, że rynek się ustabilizował, a scenariusz pesymistyczny z początku roku się nie sprawdził. Wrócił optymizm – zauważył Szymczak.
tekst i fot. Mirosław Lewandowski
Cały tekst można przeczytać w wydaniu 11-12/2025 miesięcznika „Przedsiębiorca Rolny”
Komentarze